Vi lever i en tid där just tiden ibland inte räcker till och tanken om lite självomsorg ibland känns som en omöjlighet. Men visst behöver vi alla pyssla om oss själva med jämna mellanrum och sanningen är att det inte ens behöver vara tidskrävande eller komplicerat. Det handlar om små, enkla handlingar som kan göra en stor skillnad för vårt välbefinnande.

Här är en enkel plan för sju dagar som kanske kan hjälpa dig:

Dag 1: Medveten andning

Tillbringa 10 minuter av din dag med att bara fokusera på din andning. Sitt ner på en bekväm plats och observera hur luften rör sig in och ut genom din kropp. Försök att inte kontrollera din andning, utan bara var medveten om den.

Dag 2: Tacksamhetsjournal

 Skriv ner tre saker som du är tacksam för just idag. Det behöver inte vara stora saker. Det viktiga är att du identifierar och uppskattar de positiva aspekterna i ditt liv.

Dag 3: Mjuk stretching 

 Använd 10 minuter till att sträcka på din kropp. Koncentrera dig på att mjukt sträcka de områden som känns stela eller ömma. Det här är bra för både din fysiska och mentala hälsa.

Dag 4: Digital detox

 Bestäm dig för att inte använda några digitala enheter under 60 minuter. Det innebär ingen mobil, ingen dator, och ingen TV. Detta kan hjälpa till att minska din stressnivå och öka din närvaro i nuet.

Dag 5: Var ute i naturen

 Tillbringa lite tid utomhus. Även om det bara är i din trädgård eller en park/skog i närheten. Andas in den friska luften och njut av naturen runt dig.

Dag 6: Var kreativ

Ge dig själv 60 minuter att ägna åt en kreativ aktivitet som du gillar. Det kan vara allt från att skriva, teckna, måla, baka, till att spela instrument.

Dag 7: Använd positiva affirmationer

 Använd 10 minuter till att tänka på eller skriva ner positiva affirmationer om dig själv. Upprepa dem högt. Detta är en bra övning som kan förbättra din självkänsla och ditt välbefinnande.

Självomsorg handlar inte om att göra stora livsförändringar på en vecka, utan det handlar om att skapa utrymme för lite extra självkärlek och självomsorg i din dag. Och tro mig, även de små sakerna kan göra en stor skillnad ❤️.


Leila Dadgar

♦️Beteendevetare ♦️Terapeut inriktning: ACT, CFT, EFT, KBT ♦️Utbildare & Kursskapare ♦️Författare ♦️Livscoach ♦️Mindfulnessinstruktör ♦️Personlig tränare