Tänk vilken kraft våra tankar har, de styr oss och vår vardag. De styr vår vakna tid, och påverkar vår sömn. De styr hur vi ska känna och hur vi ska må.

Men vem är det som har kontroll över dessa tankar egentligen? Vem styr våra tankar om det inte är vi själva? Om vi nu kan styra dem, varför styr vi inte åt ett positivt håll? Varför är det så många av oss som dras med negativa tankar och låter dessa ta över vår vardag och vår tillvaro?

Filosofins värld har alltid bjudit på kloka uttryck:

Den engelske filosofen James Allen sa: ”Som en man tänker, så är han; när han fortsätter att tänka, så förblir han.”

Den stoiske och romerske kejsaren Marcus Aurelius sa: ”En människas liv är vad hans tankar gör det till.”

Poeten och filosofen Ralph Waldo Emerson sa: ”En man är vad han tänker på hela dagen lång.”

Författaren Earl Nightingale sa: ”Vi blir vad vi tänker på”

Vi lever i en tankevärld där våra tankar skapar våra upplevelser och vår verklighet och därmed upplever vi vad vi tänker. Det är kvaliteten på våra tankar som skapar kvaliteten på våra liv.

”Du är vad du tänker”.

För att förstå kärnan i detta uttryck så måste vi först förstå kopplingen mellan våra tankar, känslor och beteende.

Kopplingen mellan tankar, känslor och beteende 

Tankar i sig har ingen makt, det är först när vi aktivt lägger vår uppmärksamhet på tankarna som de blir verkliga. När vi engagerar oss i specifika tankar börjar vi känna de känslor som triggades av dessa tankar, vi går in i ett nytt känslomässigt tillstånd som sedan påverkar hur vi agerar.

Till exempel, om du regelbundet uppmärksammar tanken att du ska misslyckas i något, kommer du så småningom att börja känna dig nere, värdelös, avskräckt och kanske till och med deprimerad. Din kropp reagerar på denna tanke genom att du sjunker ihop med axlarna och projicerar inget självförtroende. Men om du i stället uppmärksammar dina mer stärkande och positiva tankar, skulle de hjälpa dig att öka ditt självförtroende och därmed utlösa ett mer positivt känslomässigt tillstånd som sedan kommer att återspeglas i hur din kropp reagerar: att exempelvis stå upprätt, pigg och energisk.

Tankar utlöser känslor, och dessa känslor återkopplas sedan till den ursprungliga tanken. När vi fortsätter att ge mental uppmärksamhet åt det initiala, bekräftar det känslan, som sedan sätter energi på tanken, så upplever vi en kontinuerlig cykel av ”tänka, känna, tänka, känna, tänka, känna”. Detta resulterar i det känslomässiga tillstånd vi kommer att uppleva: stressad, deprimerad, avskräckt, glad, energisk, självsäker, etc…

Hur du tänker och hur du känner påverkar direkt hur din kropp reagerar, och alla tre påverkar hur du beter dig och vilka åtgärder du vidtar. Det är så dina tankar skapar din verklighet. Det är på sättet du beter dig och agerar som du definierar vem du är och vad du upplever i livet, och hur du beter dig och agerar är helt enkelt en konstruktion av hur du tänker, känner och gör.

Så kort och gott: Känslor är reaktionerna på de tankar vi uppmärksammar. 

Det gäller alltså att skapa nya mönster för att skapa en ny verklighet, och hur gör man det?

När du fortsätter att tänka samma tankar, producera samma känslor och utföra samma handlingar, fortsätter du att leva efter samma upplevelser. När vi upprepande gånger engagerar oss i samma tankemönster att tänka, känna, göra, kodas dessa mönster i vårt undermedvetna. Vårt undermedvetna automatiserar våra liv, vilket innebär (om du inte är medveten om dina tankemönster), kommer du att fortsätta att leva efter samma beteendemönster och därmed dina nuvarande upplevelser.

”Tills du gör det omedvetna medvetet, kommer det att styra ditt liv och du kommer att kalla det öde”, Carl Jung.

Så hur ändrar du din verklighet? 

Man skapar nya mönster som skapar en ny verklighet. Det här är inget du ändrar över en natt, det här är ett livslångt engagemang för medveten omprogrammering och utveckling. För att du ska kunna göra detta måste du först förstå och acceptera att du inte är dina tankar, du är de tankar du ger kraft och uppmärksamhet till – du är tänkaren. Dina tankar är inget annat än en oändlig ström av idéer som rinner genom ditt sinne. Tankarna är maktlösa tills du bestämmer dig för att ge dem makt.

Och hur skapar man nya tankemönster? 

Genom att:

  1. Öka din medvetenhet genom att observera dina känslor och kroppsreaktioner.
  2. Var mer medveten om vilka tankar du uppmärksammar. Detta är vad psykologer kallar metakognition, idéen om att tänka på vårt tänkande. Nästa gång du känner en stark känsla, fråga dig själv: ”Vad händer i mitt sinne just nu? Varför känner jag så här?” Varför är jag arg? Varför är jag upprörd? Varför känner jag mig så låg? Detta kan hjälpa dig att ta reda på varför du känner som du gör och ta dig tillbaka till grundorsaken till dessa känslor.

 

Mindset – träna din mentala inställning

  • Fokusera på det positiva, vad du är bra på, i stället för tvärtom.
  • Fokusera på alla gånger du har lyckats och inte tvärtom.
  • Sluta älta och vägra att se dig själv som ett offer. Du har makten över ditt eget liv och vägar till förändring.
  • Byt ut negativa tankar mot positiva, även om du inte tror på det (Affirmationer)
  • Kom ihåg att precis som med fysisk träning räcker det inte med ett pass för att se resultat, utan ditt mindset behöver regelbunden underhållning och träning.

 

 


Leila Dadgar

♦️Beteendevetare ♦️Terapeut inriktning: ACT, CFT, EFT, KBT ♦️Utbildare & Kursskapare ♦️Författare ♦️Livscoach ♦️Mindfulnessinstruktör ♦️Personlig tränare