Utan mindfulness hade jag inte klarat av min vardag, det vill jag lova. Det som är roligt och intressant är när jag berättar om eller nämner mindfulness i sociala sammanhang, så är det oftast någon enstaka person som finner detta som intressant och användbart, medan de flesta reagerar med att det är flummigt och löjligt. Jag har naturligtvis förståelse för att man tycker olika, men du vet ju inte vad det ger dig förrän du har testat, eller hur? Därför så skriver jag en enkel beskrivning här så hoppas jag att du som inte testat ännu ger det en chans.

För att praktisera medveten närvaro, följ dessa steg:

  1. Välj en tyst plats: Hitta en plats där du inte kommer att bli störd och där det är lugnt. Du kan vara inomhus eller utomhus, beroende på dina preferenser.
  2. Sitt eller ligg bekvämt: Hitta en sittande eller liggande position där du kan hålla din rygg rak och axlarna avslappnade. Undvik positioner som får dig att bli trött eller sömnig.
  3. Bestäm varaktigheten: Avgör hur länge du vill utöva meditationen. Om du är nybörjare kan du börja med 5–10 minuter och sedan öka tiden successivt.
  4. Stäng dina ögon: För att minska yttre distraktioner, stäng dina ögon under meditationen.
  5. Fokusera på ditt andetag: Rikta din koncentration till din in- och utandning. Känn hur luften passerar genom näsan och hur bröstet och magen rör sig med varje andetag. Försök inte ändra ditt andningsmönster, observera det bara som det är.
  6. Iaktta dina tankar och känslor: När tankar och känslor uppstår, observera dem utan att döma eller fördjupa dig i dem. Betrakta dem som känslor/tankar som passerar. Om du fastnar i en tanke, återgå mjukt till att fokusera på ditt andetag.
  7. Ha en accepterande attityd: Om du upplever frustration, distraktion eller rastlöshet, behandla dig själv med vänlighet och acceptans. Medveten närvaro innebär att träna din uppmärksamhet och medvetenhet, så det är normalt att stöta på utmaningar under processen.
  8. Avsluta meditationen: När den valda tiden är slut, öppna ögonen långsamt och sträck försiktigt din kropp. Ta några djupa andetag och reflektera över din upplevelse under meditationen. Försök att bära med dig känslan av lugn och närvaro in i resten av din dag.

Lycka till 🌸.


Leila Dadgar

♦️Beteendevetare ♦️Terapeut inriktning: ACT, CFT, EFT, KBT ♦️Utbildare & Kursskapare ♦️Författare ♦️Livscoach ♦️Mindfulnessinstruktör ♦️Personlig tränare